Romutuspalkkiota sähköpyörän hankintaan!

Liikenne- ja viestintäministeriön esitys sähköpyörien 400 euron ostotuesta on herättänyt runsaasti keskustelua, ja hyvä niin.

Keskustelua on Twitterissä hienosti tiivistänyt Marjut Ollitervo‏ @cyclite

Siis aivan naurettavaa tukea sähköavusteisten polkupyörien ostoa. Se nyt tästä vielä puuttuisi, että valtio tukisi rikkaiden ihmisten autojen ostoa esimerkiksi romutuspalkkiolla tai sähköauton hankintatuella. No wait… https://www.trafi.fi/tieliikenne/romutuspalkkio … #sähköpyörä

Aivan, kun tuo romutettavaksi vuonna 2007 tai aikaisemmin käyttöön otetun auton joka on ollut liikennekäytössä vuoden 2017 aikana sekä romutushetkellä saa alennusta bensiini- tai dieselkäyttöisestä autosta 1 500 euroa. Autosta, jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), metaani (maa- tai biokaasu) tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi), alennus on 2 500 euroa. Valtion osuus romutuspalkkiosta on 1 000 euroa bensiini- tai dieselautosta ja muista 2 000 euroa, ja autoalan osuus 500 euroa yhtä uutta autoa kohden.

IMG_7140Kaiken kaikkiaan valtio on varannut romutuspalkkioihin 8 miljoonaa euroa, mutta sitä ei vastusteta. Vattin tutkija Anna Sahari on kuitenkin blogissaan arvioinut, että autojen hankintatuet ovat kallis tapa vähentää liikenteen päästöjä:

USA:ssa toteutetusta romutusrahasta tehdyt tutkimukset arvioivat, että yhden hiilidioksiditonnin vähentäminen autojen ostohintaa tukemalla maksoi vähintään 92 dollaria, eli noin 76 euroa. Euroopan päästökaupassa yhden hiilidioksiditonnin hinta on tällä hetkellä noin 11 euroa. Romutusrahaksi kaavaillulla 8 miljoonalla voisi siis ostaa pois reilut 700 000 tonnia hiilidioksidia Euroopan markkinoilta..

Tein tilanteen valaisemiseksi pienen laskuharjoituksen. Romutuspalkkion saamisen edellytyksenä on, että uuden bensa- tai dieselauton CO2-päästöt ovat enintään 110 g/km. Keskivertoauton (ikä 11,7 vuotta), hiilidioksidipäästöt taas ovat keskimäärin 178 g/km, vanhan auton (ikää 22 vuotta), hiilidioksidipäästöt keskimäärin 194 g/km. Polttomoottorikäyttöisen henkilöauton valmistamisen aikaisten hiilidioksidivaikutusten on taas arvioitu olevan 6 000 – 7 000 kg hiilidioksidiekvivalentteina. Kierrättämällä elinkaaren päässä oleva ajoneuvo tästä on arvioitu saatavan takaisin tästä vähentyineinä hiilidioksidipäästöinä noin neljännes, jolloin jäljelle jää 4000 – 5250 kg. Siten jos vaihtaa keskivertoauton romutuspalkkion vähimmäisedellytyksen täyttävään autoon, niin sillä pitää ajaa 66 000 – 77 000 kilometriä ennen kuin uuden auton valmistuksen aikaiset hiilidioksidipäästöt on edes kuitattu.  Kun autolla ajetaan keskimäärin 17 000 km vuodessa, tietää tämä neljän vuoden ajoa, ennen kuin valmistuksen kasvihuonekaasupäästöt on kuitattu. Vaihtaessa 22 vuottaa vanhaa autoa riittää sentään vain 54 000 – 62 000 kilometrin ajaminen.

Romutuspalkkioiden tehostamiseksi ne kannattaisikin suunnata uusien sähköpyörien hankintaan, jolloin tuodessa kriteerit täyttävän auton romutettavaksi saisi sähköpyörän hinnasta riippuen tukea 1000 euroon asti, jonka tarvittaessa voisi jakaa useamman pyörän hankintaan, jotta muillekin perheenjäsenille saataisiin sähköpyörä. Tällöin saastuttavat autot eivät korvautuisi hieman vähemmän saastuttavilla, vaan saataisiin todellisia tuloksia aikaiseksi. Pyöräliiton mukaan sähköavusteisen pyörän elinkaarenaikainen päästövaikutus on energialähteestä riippuen 4–14 grammaa kilometriä kohti. Vielä suuremman nettovaikutuksen saa, jos tuen saajaksi hyväksytään myös lihasvoimalla kulkevat polkupyörät ja velomobiilit.

Cykelmarsch 2016-4.JPG

Jatkakseni vielä edellisestä blogistani, jäämerenradan arvioiduilla 3 miljardin euron kustannuksilla, voitaisiin tukea 2,5 miljoonaan sähköpyörän hankintaa 400 eurolla!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s