En fullständig Norrbotniabana eller Norrlandexit!

Före riksdelningen 1809, bestod Norrland av nuvarande Sverige ovan Dalaälven samt Finland eller den Norra delen av Finland beroende på tidspunkten och källan. Något som kan vara nyttigt att hålla på minnen om regeringen i Sveriges sydliga huvudstad i sin stora vishet inte inkluderar hela Norrbotniabanan trots alla löften i den nationella transportplanen för 2018–2029.

Såvida mitt minne inte bedrar så måste det ha varit tal om en snabb järnvägsförbindelse från Stockholm ända fram till Haparanda i snart trettio år. Men så hann Haparanda fylla 175 år utan tågförbindelse 2017, och det ser tyvärr ut att även 200 års jubileet sker i samma förtecken. Om vi inte säger starkt emot.

Att inte satsa på järnvägen i dessa tider där vi uppmanas att ta tåget istället för flyget för att motarbeta koldioxidutsläpp och klimatförändringen är inte bara konstigt – det skulle även vara en klar indikation om regeringens förhållande till den norra riksdelen. Därför föreslår jag ett klart ultimatum till regeringen: det blir ett Norrlandexit om ni inte inkluderar hela Norrbotniabanan i den nationella transportplanen för 2018–2029!

Sedan kan man starta diskussionen om det bästa sättet att upphäva effekterna av 1809 års krig som separerade delarna av den norra riksdelen från varandra. Borde man ansöka om medlemskap i Finland, som trots allt arealmässigt är nästan helt och hållet norr om Dalaälven? Eller borde Norra Sverige och Norra Finland bilda en ny stat tillsammans – Norrland?

Avståndet mellan de nordliga storstäderna Luleå och Uleåborg på respektive sidorna av Norrlandshavet är endast 260 kilometer, som med en snabbtågsförbindelse kunde avklaras på ett par timmar, medan avståndet till Stockholm är 900 kilometer. På liknande vis länkar färjetrafiken över Kvarken de mer sydliga kraftcentren Umeå och Vasa ihop. Tack vare denna förbindelse är centrala Finland faktiskt närmare Umeå än Stockholm.

IMG_5670.JPGFärjan över Kvarken sammanlänkar kraftcentren Umeå och Vasa

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s