Biodiesel – Vastavirtaan vai eturintamassa?

Olen usean otteeseen kirjoittanut, että olisi Suomen etujen mukaista kulkea eturintamassa ympäristöasioiden hoidossa. Vastavirtaan kulkeminen on kuitenkin eri asia kuin eturintamassa kulkeminen. Pahoin pelkään, että biodieselin satsaamisessa on kyseessä edellä mainittu, sillä markkinat ovat selvästikin päättäneet, että tulevaisuus on sähköauton.

Toki voidaan argumentoida, että tulevaisuuteen mahtuu useitakin liikennepolttoaineita. Tulevaisuuden kaupungeissa ei kuitenkaan ole asiaa dieselautoilla suurten typenoksidipäästöjen vuoksi. European Environment Agencyn arvion mukaan typenoksidipäästöt aiheuttivat vuonna 2013 noin 88 000 ihmisen ennenaikaisen kuoleman vuosittain.

Aivan kuten sähköautoiluissa, Norja on tässäkin asiassa edelläkävijä, sillä 17. tammikuuta 2017 kiellettiin akuutin ilmansaasteongelman takia dieselajoneuvoilla ajaminen Oslon keskustassa.  Vaikka kielto oli voimassa vain kaksitoista tuntia, enteilee se dieselajoneuvojen loppua Norjassa, sillä jatkossa pitää aina tarkistaa ilmanlaatutilanne, jos on asiaa keskustaan dieselautolla.  Tukholman liikennetilanteen tuntien, väittäisin, että on vain ajan kysymys milloin vastaavaa käytäntöä tuodaan myös läntisen naapurimaamme pääkaupunkiin. Pariisiin ei ole nytkään asiaa ennen vuotta 2000 valmistuneella dieselautolla, ja pyrkimyksenä on totaalinen dieselautokielto vuoteen 2025 mennessä. Ilmeiset jatkokysymykset ovat: kuka ostaa tulevaisuudessa autoa, jolla ei pääse ajamaan kaupunkien keskustaan, ja kuka valmistaisi sellaisia autoja seisomaan varastossa?

IMG_7140.JPGMutta toki diesel puolustaa paikkansa raskaiden ajoneuvojen polttoaineena? En olisi kovinkaan varma siitäkään. Jos dieselkäyttöisillä autoilla ei jatkossa ole asiaa kaupunkien läheisyyteen, tulevat kuorma-autot menettämään merkittävimmän kilpailuetunsa rautateihin verrattuna, sillä jatkossa ne joutuisivat junien tavoin kuormaamaan lastinsa uudelleen sähkökäyttöisiin jakeluautoihin, tai vaikkapa lastipyöriin.

Liikennepolttoainekisan tulevalla voittajalla ei olisi niin väliä, jos kiinalainen Kaidi rakentaisi biodieseltehdastaan Kemiin puhtaasti omilla rahoillaan. Näin ei kuitenkaan ole, sillä EU on päättänyt maksaa 88,5 miljoonan euron  investointituen. Nykyhallituksen biopöhinän huomioiden suorempaakin veronmaksajien tukea on epäilemättä tulossa. Pöyry Management Consultingin valtioneuvostolle laatiman raportin mukaan puubiopolttoaineita on tuettava massiivisesti jopa vuoteen 2035.

Näin kauan biodieselille ei kuitenkaan tulla maksamaan tukia, sillä ne ovat siihen mennessä jo poistuneet liikenteestä. Henkilöauto puolella lähtölaskenta alkoi jo dieselgaten myötä. Suolana haavoihin Volkswagenina on määrätty ohjaamaan kaksi miljardia dollaria suoraan nollapäästöisten ajoneuvojen edistämiseen. Dieselgatessa ryvettynyt firma käyttää mm. 300 miljoonaa dollaria 39 osavaltiota kattavan sähköautojen pikalatausverkoston rakentamiseen Yhdysvaltoihin.

Summa summarum, jotta biodieselillä olisi tulevaisuutta, sen puolestapuhujien pitäisi osoittaa biodieselin palavan niin paljon puhtaammin kuin fossiilinen diesel, että niillä on tulevaisuudessa sijaa kaupungeissa puhtaiden sähköautojen ja vähäpäästöisten biokaasubussien rinnalla.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s