Markkinat ovat päättäneet: Tulevaisuus on sähköauton

Olen jo aiemmin ennustanut, että sähköauto vie lopulta voiton, ja Suomen olisi oman etunsa vuoksi syytä hypätä mahdollisimman nopeasti voittajan kelkkaan autokannan modernisoinnissa. Kun se tähän asti on ollut vain historiantutkijan aiempiin säännönmukaisuuksiin perustuvaa ennustusta, on se nyt markkinoiden päättämä asiantila. Pari tuoretta talousuutista kertovat tästä päätöksestä.

IMG_2767.JPGEnsiksi The New York Times uutisoi 3.4., sähköautoja valmistavan Teslan ohittaneen markkina-arvossaan Fordin ja päässeen kivenheiton päähän General Motorsista. (Bloombergin mukaan Teslan markkina-arvo oli 48,7 miljardia dollaria, Fordin $45,6 miljardia ja General Motorsin oli $51,2 miljardia.) Vaikka GM:llä ja Ford voi olla hyvät voitot ja terveet taseet, Tesla tarjoaa jotain, jota Wall Street rakastaa paljon enemmän: mahdollisuudet dramaattiseen kasvuun! (Lisäys 14.4: Maanantaina 10.4 Tesla ohitti markkina-arvossaan myös GM:n noustessa Amerikan arvokkaimmaksi autonvalmistajaksi. )

Seuraavana päivänä Joe Fromm kertoi ThinkProgress-blogissa kiinalaisen internet-jättiläisen Tencent Holdingsin ostaneen 5 prosentin osuuden Teslasta 1.8 miljardilla dollarilla. Barclayn autoalan analyytikon mukaan Tencentin passiivinen panos ei ole vain luottamuslause Elon Muskille ja sähköajoneuvojen tulevaisuudelle, vaan auttaa myös pääsemään Kiinan markkinoille. Pekingin tavoitellessa myynnin 10-kertaista kasvua vuoteen 2025, kaikki menestystä haluavat sähköautoyritykset tarvitsevat kiinalaisen kumppanin.

Mielestäni olisi suuri virhe Suomelta kulkea jälkijunassa tässä vääjäämättömässä kehityksessä. Ensinnäkin se on ristiriidassa hallituksen tavoitteen kanssa luoda sähköautoteknologiaan erikoistuva klusteri Suomeen. Toiveena on Teslan Eurooppaan rakennettavan akkutehtaan ja tuhansien työpaikkojen saaminen Suomeen. Suuruusluokasta antaa osviittaa se, että Nevadan vastaavassa ”Gigafactoryssa” on arvioitu työskentelevän 6 500 henkeä. Kilpailu tulee kuitenkin olemaan kova, sillä ainakin Saksa, Hollanti ja Portugali kärkkyvät samaa tehdasta.

Tehtaan tavoittelussa on syytä huomioida, että Elon Musk on ensisijassa idealisti, jonka tavoitteena on maailman muuttaminen, ja vasta toisessa sijassa liikemies, vaikkakin tässä tapauksessa tavoitteet tukevat toisiaan. Esimerkkinä hänen idealismistaan mainittakoon tapaus Saksan Autobahnilta. Tesla-kuski oli huomannut edellä ajavan auton heittelevän holtittomasti. Tajutessaan, että kuski oli menettänyt tajuntansa, hän oli ajanut Teslallaan heittelehtivän auton eteen, hidastanut varovasti kunnes se osui hänen takapuskuriinsa ja jatkanut jarruttamista kunnes molemmat autot olivat pysähtyneet. Liikuttuneensa tästä itsensä alttiiksi laittamiselle tuntemattoman hengen pelastamiseksi, Musk oli twiitissä luvannut Teslan korjaavan auton ilmaiseksi ja pikaisesti. Toki se oli myös hyvää markkinointia.

Muskin idealismin vuoksi, pelkät liiketaloudelliset tekijät eivät tule ratkaisemaan akkutehtaan sijaintia. Jos tehdasta ja sen tuomia työpaikkoja todella halutaan Suomeen, kannattaa siksi osoittaa, että valtio on tosissaan myös sähköautoilun edistämisessä. Siksi autokannan modernisoinnissa ei kannata olla käyttövoimaneutraali vaan on syytä hypätä voittajan kelkkaan. On syytä luopua suunnitelluista toimista nykyisen polttomoottoriautokannan uusimiseksi muun muassa verotuksen alentamisella ja kohdistettava toimet sähköautoilun edistämiseen.

Vähintäänkin olisi syytä seurata Norjan, Saksan ja Alankomaiden esimerkkiä, ja ilmoittaa Suomen luopuvan uusien polttomoottoriautojen myynnistä vuoteen 2030 mennessä. Tämä saattaa tuntua rohkealta tällä hetkellä, mutta kun tarkastellaan sähköautojen tämänhetkistä kehitysvauhtia, olen vakuuttunut siitä, että sähköautot saavuttavat polttomoottoriautojen hintatason ja ajomatkan pituuden vuosia ennen tätä päivämäärää. Tämän jälkeen tuskin kukaan autoilija haaskaisi rahansa kallista fossiilipolttoainetta kuluttaviin autoihin. Norjan liikenneministeri on arvioinut, että polttomoottoriautojen myynnin loppuminen jo vuoteen 2025 mennessä on täysin realistista. Siinäpä sopiva aikataulu Suomellekin!

Toinen, ja pidemmällä tähtäyksellä vielä tärkeämpi, syy sähkö­autojen suosimiselle on ilmastonmuutoksen torjuminen. Valtioneuvoston kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaan sähköauton hyötysuhde on 50–70 prosenttia, kun polttomoottoriauton hyötysuhde parhaimmillaankin on alle 25 prosenttia. Kun autojen keskimääräinen romutusikä on noin 20 vuotta, jokainen uusi polttomoottori­auto viivästyttää sähköautoihin siirtymistä parikymmentä vuotta. Kun päästötavoitteet aikanaan tiukkenevat, valtio saattaa vielä joutua maksamaan näiden polttomoottorikauden jäänteiden romuttamisesta.

Nestemäisillä biopolttoaineillakin on paikka tulevaisuudessa. Niitä ei kuitenkaan kannata haaskata henkilöautojen tankkiin vaan säästää lentoliikenteeseen, jossa nestemäisiä poltto­aineita on paljon vaikeampaa korvata painokysymysten takia. Samalla saataisiin paljon kaivattuja vientituloja. Ruotsissa lennättivät juuri JAS Gripen hävittäjää rapsiöljystä tehdyllä polttoaineella.

Biokaasu taas soveltuu hyvin paikallisbussien, traktoreiden ja muiden maatalouskoneiden liikuttamiseen. Bussit kulkgasbus.jpgisivat Tukholman tavoin jätevedenpuhdistamojen lietteestä tehdyllä kaasulla ja maataloudessa hyödynnettäisiin lantaa ja muita maatalouden sivuvirtoja. Näin päästään askel lähemmäs kiertotaloutta ja parannetaan maataloutemme omavaraisuusastetta tuotantopanosten osalta.

Lisäys 12.4.2016:

International Council on Clean Transportationsin tuoreen tutkimuksen mukaan biopolttoaineiden käytöllä lentokoneissa ei voida saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä. Se johtuu siitä, että niiden biopolttoaineiden raaka-aineiden, joilla voidaan saavuttaa suurimmat hiilipäästövähennykset verrattuna fossiiliseen lentopetroliin, tarjonta on rajallinen, ja ne kohtaavat todennäköisesti myös kasvavaa kysyntää kilpailevilta käytöiltä, kuten tieliikenteeltä. Raporttia voidaan lukea lisäperusteluksi siirtää maantieliikenne mahdollisimman nopeasti sähköön, jotta biopolttoaineita riittää lentoliikenteelle, jossa fossiilisten korvaaminen on vaikeampaa.

Mainokset

One thought on “Markkinat ovat päättäneet: Tulevaisuus on sähköauton

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s