O Jeppis min födelsestad – jag skulle så gärna vara stolt över dig

IMG_0661.JPGEn blick mot väst från Fäboda

För några somrar sedan var jag efter en lång tid tillbaka till Fäboda, denna gång tillsammans med mina egna barn och hustru, precis som mina föräldrar var med mig när jag var liten. När vi körde dit kunde jag berätta hur hela familjen cyklade till Fäboda, hur vi stannade vi den gula paviljongen för världens bästa munkgrisar och saft ur en triangelformad förpackning. Fick en varm känsla inom mig när mina egna barn och hustru var så förtjusta i Fäbodas långa sandstränder och fina klippor, och blev tillfrågad varför jag inte tagit dom hit tidigare. Då kände jag mig så stolt över min födelsetrakt.

Den senaste tiden har det dock varit mycket svårt att vara stolt över min födelsetrakt. Först läser jag hur en epidemi av vaccinations motstånd växer fram i min gamla hemtrakt. Hur allt fler väljer att inte vaccinera sina barn. Hur de i stället väljer att friåka på att majoriteten av befolkningen har valt att vaccinera sig. De väljer att förbise, att tack vare vaccination har dödliga och invaliserande sjukdomar som smittkoppor, polio, tuberkulos, mässling, påssjuka och röda hund försvunnit från vårt land. Således sätter de inte bara sina egna barn i fara, men även alla nyfödda som ännu inte kan vaccineras och sådana som på grund av någon allvarlig sjukdom inte kan vaccineras i fara. När det värsta vaccinations motståndet har ebbat ut, så har jag i alla fall förstått, läser jag att Föreningen Skepsis har gett Mellersta Österbottens folkhögskola verksam i bland annat Kokkola och Jakobstad 2016 års humbug -pris (Huuhaa-palkinto) för sina pseudovetenskapliga kurser, liksom homeopati.

Och slutligen igår så läser jag att det lokalägda energibolaget Katternö sprider vilseledande information att ett varmare klimat skulle vara bra för mänskligheten genom en intervju av en svensk emeritus professor. Det var möjligen sant på Svante Arrhenius tid, men det var över hundra år sedan. Nu har det gått över sextio år sen den första varningen om hotet som den globala uppvärmningen orsakar för mänskligheten. Numera är en överväldigad majoritet av vetenskapsmännen och kvinnorna är översens om klimatförändringen. Den vetenskapliga diskussionen har övergått till frågan hur allvarligt är hotet (mycket – väldigt stort) och vilka är de bästa sätten att göra någonting åt saken.

studies_consensus_med

Det kanske är symptomatiskt att källan för den vilseledande informationen är en svensk emeritusprofessor. När jag växte upp i Jeppis så blickade vi över Kvarken för kunskap, framtidsvisioner och musik. Vi lärde oss att läsa och räkna genom att se på Fem Myror är Fler än Fyra Elefanter och vad hette nu programmet med den kloka ugglan och tanten med den långa näsan. Hur blev det så att man numera hämtar närmast pseudoinformation från grannlandet i väst, oavsett om det är vaccinations motstånd eller klimatförnekelse.

O Jeppis min födelsestad – jag skulle så gärna vara stolt över dig – men det har varit så svårt den senaste tiden.

Yksi vastaus artikkeliiin “O Jeppis min födelsestad – jag skulle så gärna vara stolt över dig

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s